Menu Meny

Guide til den Transsibirske jernbane

Billetter på Den transsibirske jernbanen kjøpte vi over nettet og hentet på Real Russias kontor i Moskva. Deretter tok vi tog 136 fra stasjonen Kazan i Moskva via den søndre Transsibirske jernbane og Kazan til Tjumen, omtrent halvveis mellom Moskva og Irkutsk. I byen tok vi en pause på et døgn, inkludert en hotellnatt. Så tog 006 og omtrent tre døgns transsibirsk reise fra Tjumen til Ulan Bator i Mongolia.

ULIKE STREKNINGER

Den transsibirske: I løpet av syv døgn legger Den transsibirske jernbanens hovedspor bak seg den drøyt 920 mil lange strekningen mellom Moskva og Vladivostok på den sibirske Stillehavskysten. Det klassiske toget Rossija har avgang fra den russiske hovedstaden annenhver dag. I løpet av den 144 timer lange reisen passerer du syv tidssoner, 12 regioner og 87 byer.

Den transmongolske: Forbindelsen mellom Moskva og Beijing kalles ofte Den transsibirske jernbanen og følger hovedsporet til området rundt Bajkalsjøen. Derfra venter to alternativer mot Beijing. Den korteste og mest populære ruten følger Den transmongolske jernbanen forbi Ulan Bator og Gobiørkenen. Direktetog fra Moskva har avgang to ganger i uken og legger i løpet av seks døgn den 762 mil lange reisen til Beijing via Mongolia bak seg.

Den transmandsjuriske: Direktetoget Vostok har avgang hver dag fra den russiske hovedstaden og bruker seks døgn på å legge bak seg den nesten 900 mil lange veien til Beijing via den mandsjuriske millionbyen Harbin.

Den sydlige transsibirske jernbanen går fra Moskva via millionbyen Kazan og de russiske delrepublikkene Tatarstan, Udmurtia og Basjkortostan før toget penser over på hovedsporet i nærheten av Uralfjellene. I øst ligger også den drøyt 400 mil lange BAM, Baikal Amur Mainline, som løper parallelt med Den transsibirske jernbanen fra Bajkalsjøen til Stillehavet på nordsiden.

Slik reiste vi.
Slik reiste vi.

TOGKLASSER

Første klasse kalles ofte for soft class og spalny vagon eller kort og godt SV. Kupéenes to sofaer forvandles til senger på kveldstid. Blir tidlig fullbooket på tross av dyre billetter. Som på andre klasse er laken, pute og håndkle inkludert. På noen tog privat bad og dusj, men som oftest er det fellestoalett i enden av hver vogn.

Andre klasse, kupé, gir formodentlig mest valuta for pengene. Firesengskupé hvor de nedre sengene forvandles til sofaer på dagtid. Sengetøy er inkludert. Hvis du reiser på andre eller tredje klasse er de nederste sengene svalest og best.

Tredje klasseplatzkart, tilbys bare på togene i selve Russland. Åpen sovevogn med 54 senger. Minner om en rullende sovesal. Prisgunstig, meget komfortabelt og mye Russland for pengene.

TOGSTANDARD

Mange togentusiaster pleier å rangere russiske Rossija fra Moskva til Vladivostok som best og mest komfortabel. Forskjellen mellom det og kinesiske og mongolske tog er allikevel hårfin. Hvis du allikevel vil reise med Rossija mot Kina, kan du bestille toget frem til Irkutsk, hvor du bytter til den transmongolske eller transmandsjuriske jernbanen for den siste etappen til Beijing.

I de kinesiske og mongolske togene kalles tomannskupéen på første klasse deluxe soft sleeper, mens firemannskupé på første og andre klasse heter henholdsvis soft sleeper og hard sleeper.

Også chartertog for turister trafikkerer Den transibirske jernbanen. Konseptet minner om opplegget for cruiseskip. Prisen inkluderer også guidede utflukter og hotellovernattinger. Vognene er luksuriøse med salongrom og kupéer som har privat bad og dusj. Tilbys blant annet av Golden Eagle Luxury Train, goldeneagleluxurytrains.com, Euraisa Tours, eurasiaexpress.de, og Escape, escape.no.

Hilsen fra en sørsibirsk bakgård.
Hilsen fra en sørsibirsk bakgård.

PRISER

Det er ofte ganske stor forskjell mellom prisene på forskjellige tog og avganger. Noen priseksempler fra den russiske jernbanens hjemmeside for én vei:

Moskva–Vladivostok: 1. klasse fra 7000 kr. 2. klasse fra 4000 kr. 3. klasse fra 1000 kr.

Moskva–Irkutsk: 1. klasse 3300–5000 kr. 2. klasse 1700–3000 kr. 3. klasse 800–1000 kr.

Moskva–Ulan Bator: 1. klasse 4800–5500 kr. 2. klasse 2600–3100 kr.

Moskva–Beijing: 1. klasse 8000–9500 kr. 2. klasse 4800–6300 kr.

BESTILL BILLETT

På Den transsibirske jernbanen gjelder en billett for én strekning. Vil du ta en pause et sted langs veien, må du altså kjøpe to togbilletter. Fiks alt på forhånd, så unngår du å bli strandet.

Gjør jobben selv og bestill billettene over nettet på pass.rzd.ru/main-pass/public/en. Prosessen er litt knotete, men det er instruksjoner på engelsk. Pedagogiske brukertips finner du også på seat61.com/websites/rzd.

Det mest praktiske er å få hjelp av et reisebyrå. Ofte kan disse til og med skreddersy reisen din med stopp og overnattinger, for eksempel Østreiser, ostreiser.no, Kilroy, kilroy.noog Real Russia, realrussia.co.uk.

Flere reisebyråer tilbyr også gruppereiser langs Den transsibirske jernbanen, for eksempel Penguin Travel, penguintravel.no, Østreiser, ostreiser.no, og Go Russia, justgorussia.co.uk. IntoRussia, into-russia.co.ukhar også eventyrlige BAM, Baikal Amur Mainline, på programmet.

En sibirsk selfie.
En sibirsk selfie.

TIDTABELLER

Den russiske jernbanen RZDs tidtabeller oppgir ankomst i lokal tid og hvor langt opphold togene har på de forskjellige stasjonene, pass.rzd.ru. Klikk på det engelske flagget på menyen og så Main long-distance timetable. Tidtabeller finner du også på realrussia.co.uk/trains/trans-siberian/timetablesrussianrailways.com og seat61.com/Trans-Siberian. I Russland går togene etter Moskva-tid (+1 time i forhold til norsk tid). På selve reisen er det mest praktisk å stille klokken ved hver nye tidssone. 

INSPIRASJON

Trans-Siberian Handbook av Bryn Thomas (Trailblazer). Den beste guideboka til Den transsibirske jernbanen. Kart, forberedelser, tips, historie, severdigheter, utflukter. Den har alt. Dekker til og med Den transmongolske og Den transmandsjuriske jernbane, samt BAM. 

Trrans-Siberian Handbook av Bryn Thomas
Trrans-Siberian Handbook av Bryn Thomas

The man in seat 61seat61.com. Den overlegent beste siden om togreiser verden over. For eksempel massevis av tips og informasjon om Den transsibirske jernbanen.

Way to Russiawaytorussia.net. Detaljert reiseinformasjon om Russland og Den transsibirske jernbanen. Tips om hvordan du kjøper togbilletter i Russland. Reiseplanlegger hvor du kan fylle inn ønskede stopp langs veien. Til og med tidtabeller.

BESTE TID Å REISE PÅ

Mai–sep med lange dager, grønne landskap og lyse netter. Eller vinter med sibirsk is, snøtunge trær og koselige, oppvarmede togkupéer.

DIT OG VIDERE

Moskva: Nattoget fra Helsinki tar 14 timer, med avgang tidlig kveld og ankomst i Moskva rett etter ni om morgenen. Enkeltbillett på 2. klasse koster ca. 900 kr.

Vietnam: Sugen på å fortsette reisen fra Kina? Reis to tognetter fra Beijing og du når Hanoi. Direktetog går to ganger i uka fra den kinesiske hovedstaden. Ellers må du regne med togbytte i sørkinesiske Nanning.

Kambodsja og Thailand: Fra Hanoi kan du på 2–3 døgn ta deg videre med tog og buss til Bangkok. I så fall gjelder følgende opplegg: Toget Hanoi–Ho Chi Minh-byen tar 32–35 timer. Bussen Ho Chi Minh-byen –Phnom Penh tar 6 timer. Buss og tog Phnom Penh–Bangkok tar 14–15 timer. Les mer om reisen på seat61.com.

Sibir. Omgivelser som hentet fra et av Tolstojs eller Dostojevskijs verk.
Sibir. Omgivelser som hentet fra et av Tolstojs eller Dostojevskijs verk.

VISUM

Reiser du Moskva–Beijing via Mongolia trenger du tre visumsøknader som til sammen sluker nesten mange uker med behandlingstid.

Russisk visum pleier å ta cirka en uke. Søk direkte via det offisielle visumsenteret TASS, tass-norway.no, eller på Visumservice, visumservice.no. Disse kan også kan ordne en invitasjon til Russland hvis du mangler en.

Glem ikke å legge til særskilt forsikringsdokument for Russland som alltid må være med i søknadspapirene. Du får det gratis fra forsikringsselskapet ditt.

Legg gjerne til et par ekstra dager på visumlengden din i Russland. Innimellom blir tog forsinket. Glem heller ikke å registrere deg hos Federal Migration Service for å unngå problemer ved utreise. Dette må gjøres innen syv dager etter din ankomst i Russland. De fleste hotell utfører tjenesten gratis – sjekk på forhånd når du bestiller rom.

Mongolsk turistvisum søker du via den det mongolske honorære konsulatet i Oslo, mongoliakonsulat.no. Behandlingstiden er ca. en ukemed mulighet for ekspressbehandling.

Kinesisk visum søker du på direkte via den kinesiske ambassaden, chinese-embassy.no, eller et besøksfirma, Mitt Kina, mittkina.no. Vær oppmerksom på at du må avgi fingeravtrykk på den kinesiske ambassaden. Vær ute i god tid, søkere med norsk pass kan måtte vente i opptil to måneder.

BAGASJE

Ting som er kjekke å ha: adaptere for opplading av datamaskiner, mobiler, kameraer osv. Pulverkaffe, kopp og vannflaske for varmt vann fra samovaren. Bestikk til perronginnkjøpt mat. Våtservietter og dopapir. Sandaler eller flippflopper. Kopier av passet og visumet ditt, gjerne til og med skannet og sendt til din e-postadresse.

En sårt trengt benstrekk på stasjonen.
En sårt trengt benstrekk på stasjonen.

SERVICE OM BORD

I hver vogn er det en vert, provodnik, eller vertinne, provodnitsa, som kontrollerer billetter, pass og passasjerlister før de slipper deg om bord. I løpet av reisen fungerer de omtrent som husnisser: åpner dørene på vogna ved perrongbesøk, ser til at det er varmt vann i samovaren, rydder og vasker og selger ofte til og med te, kaffe og godteri.

Visse førsteklassekupéer har privat bad og dusj. Noen russiske ekspresstog tilbyr dessuten dusjmuligheter mot betaling (ca. 20 kr). Spør vognverten din. Ellers gjelder vaskefatet på badet. Ta med flytende såpe og vannflaske for improvisert nøddusj.

Mobiltelefon fungerer bra, i hvert fall ved stasjonsstopp, men til og med på mange av togstrekningene.

MAT

Restaurantvognen er ganske dyr. Regn med 80–150 kr per måltid. Omfattende meny som langt ifra alltid lever opp til hva den lover. Den russiske kjøttgryten soljanka, rødbetsuppa borsjtsj, biff stroganoff og kotelett pleier de å ha, samt øl, brus og kaffe.

Mange reisende velger å kjøpe med seg mat langs veien. Perrongkioskenes sortiment spenner fra nudelsupper og fylte piroger til te, kaffe, øl og snacks. Togene gjennom Mongolia mangler spisevogn mellom den russiske grensen og Ulan Bator. Kjøp med deg mat på stasjonen i Ulan Ude.

VALUTA

Russiske rubler i kontanter gjelder både på toget og ved russiske perrongkiosker. Veksle før avreise. Minibanker finnes på større togstasjoner. I den mongolske spisevognen gjelder mongolske tugrik eller amerikanske dollar og i den kinesiske spisevognen gjelder kinesiske yuan.

Relaterte artikler

Facebook

Følg oss på Facebook

Daglige oppdateringer fra Vagabonds verden - Få reisetips og ta del i våre aktiviteter og konkurranser!

Følg oss her

Vagabonds nyhetsbrev - meld deg på!

Motta vårt nyhetsbrev som gir deg direkte tilgang til det siste på reisefronten - ca én gang i måneden.

Abonnér - spar 70%

Få med deg alle godsakene fra Norges ledende reisemagasin!