Menu Meny

Vietnam: Et grønnere Halong Bay

Vi seiler mellom syngende kalksteinsfjell. Tusenvis av øyer. Det er akkurat like vakkert som det du forestiller deg, men Vietnams mest populære reisemål besøkes av over 5 millioner turister hvert år. Vil Halong Bay tåle også morgendagens turisme?

Stillhet. Vi ror innover mellom kalksteinsklippene som stiger oppover mot den klarblå himmelen, båten sklir elegant gjennom vannet. Over oss flyr svartglenter, de sirkler innover mot Vung Vieng, en flytende fiskelandsby i Bai Tu Long Bay. Fuglene vet hvor de enkelt får tak i mat, der mennesker gjør jobben for dem. Mye har endret seg i nasjonalparken Bai Tu Long Bay og den mer kjente naboen Halong Bay de siste årene. De flytende byene som tidligere var bebodd hele året, står nå forlatt. Som en del av konserveringsprogrammet for nasjonalparken, har innbyggerne blitt tilbudt gratis hus, utdannelse og helsetjenester i byen Halong. Livet på vannet har blitt erstattet av det moderne samfunnets tryggheter.

‒ Dette klasserommet ble til med hjelp fra frivillig arbeid av en skoleklasse fra Australia, sier Ha Luong, som gir oss et lynkurs i vietnamesisk fonetikk. Skolen, kun et klasserom, hadde for et par år siden 30 elever, men etter fraflyttingen er det kun noen få som bor her ute for å drive det som er igjen av fiskeoppdrett. Hakket bedre enn å fiske med dynamitt, slik det ble gjort før.

Vi seiler ut i Bai Tu Long Bay - den roligere naboen til Halong Bay.
Vi seiler ut i Bai Tu Long Bay - den roligere naboen til Halong Bay.
Fiskelandsbyen Vung Vieng.
Fiskelandsbyen Vung Vieng.
Fiskelandsbyen Vung Vieng der kvinnene, de smilende damene, er de som har krefter til å ro oss rundt i lagunen.
Fiskelandsbyen Vung Vieng der kvinnene, de smilende damene, er de som har krefter til å ro oss rundt i lagunen.
Dragon Legend.
Dragon Legend.

‒ Det er turisme som er den store næringen her nå. De store cruiseselskapene sørger for at turistene holder liv i disse små samfunnene, sier Ha, som er vår guide og cruise manager om bord på «Dragon Legend», et av flaggskipene til Indochina Junk.

Han peker på en enslig drakefisk. Det er ikke mye fisk i noen av nettbassengene, dette er heller et stopp i turistløypa enn en aktiv fiskeby.

‒ Det er turisme som er den store næringen her nå. De store cruiseselskapene sørger for at turistene holder liv i disse små samfunnene, sier Ha, som er vår guide og cruise manager om bord på «Dragon Legend», et av flaggskipene til Indochina Junk.

Vung Vieng ligger skjermet i en lagune, 20 kilometer fra fastlandet, og får ferskvann, forsyninger og turister levert av cruiseskipene som seiler forbi.

‒ Siden 2005 har vi fokusert på bærekraftig turisme og utvikling i disse samfunnene. Cruiseselskapene har sammen med USAID støttet et program for å videreutdanne fiskere. Ha forteller mens vi fortsetter bortover bryggene, som kobler de små husene på rekke. – Kunnskap om ansvarlig turisme, miljøvennlig akvakultur og sikkerhetskurs for transport av turister i båter. Dette er den første byggesteinen for å sikre at samfunnene i et allerede presset økosystem skal tåle også morgendagens turister.

Inngangen til Vung Vieng. Byen ligger godt skjermet inne i lagunen, viktig under tyfon-sesong.
Inngangen til Vung Vieng. Byen ligger godt skjermet inne i lagunen, viktig under tyfon-sesong.
Fisker på vei ut av lagunen for dagens fangst.
Fisker på vei ut av lagunen for dagens fangst.

Maneter store som pilatesballer herjer her i sommersesongen, mellom mai og juli, men det er heldigvis ikke tett av dem i vannet. Halve besetningen om bord står nå og skuer utover vannet.

Tilbake på skipet, og akkurat tid for noen svømmetak før lunsj. Det er overskyet, men fuktigheten og varmen krever et forfriskende bad.

‒ Stopp! roper Ha når vi alle er i ferd med å kaste oss ut i vannet. Maneter store som pilatesballer herjer her i sommersesongen, mellom mai og juli, men det er heldigvis ikke tett av dem i vannet. Halve besetningen om bord står nå og skuer utover vannet. Vi får klarsignal til å hoppe uti, men oppstandelsen rundt manet-vaktmannskapet har satt en støkk i oss alle, vi er tyve stykker som tråkker vann for harde livet, tett i en klynge hvor ingen vil være ytterst. Lattermilde over vårt eget hysteri er vi klare for lunsj ute på dekk, mens de syngende kalksteinsfjellene seiler forbi oss i hundretall.

Dagene om bord starter med Tai Chi på dekk, og resten av dagene er fullspekket med aktiviteter ‒ vårrull-kurs, besøk til perlegårder og grottene i Thien Canh Son. Etter at vi har klatret ned fra grottene, møtes vi av oppdekkede bord på stranden, der det serveres lunsj med grillet sjømat.

Padle kajakk i Bai Tu Long Bay, et av de absolutte høydepunktene på reisen i Vietnam.
Padle kajakk i Bai Tu Long Bay, et av de absolutte høydepunktene på reisen i Vietnam.
Hu Loung, kunnskapsrik guide som gir oss et lynkurs i vietnamesisk fonetikk.
Hu Loung, kunnskapsrik guide som gir oss et lynkurs i vietnamesisk fonetikk.

følge legenden er øyene klekkede drageegg som ble lagt her for millioner av år siden, der stammer også navnene fra. Halong Bay betyr «dalende drage», og Bai Tu Long Bay kan oversettes til «halen av den hvite dragen», det er ikke rart alle skipene her er drageinspirerte.

Bai Tu Long Bay er en av Vietnams amfibiske nasjonalparker, opprettet i 2001 og består både av fastland og øyer i tillegg til havområder. Sammen med Halong Bay er de tusenvis av øyer en del av UNESCOs verdensarvliste og et mektig skue. Ifølge legenden er øyene klekkede drageegg som ble lagt her for millioner av år siden, der stammer også navnene fra. Halong Bay betyr «dalende drage», og Bai Tu Long Bay kan oversettes til «halen av den hvite dragen», det er ikke rart alle skipene her er drageinspirerte. Hele området strekker seg over 1500 km2 og nordover mot den kinesiske grensen, men det er få av skipene som seiler ut i mindre besøkte Bai Tu Long Bay. Halong by nyter godt av turiststrømmene, ikke lenger er det bare Hanoi som benyttes som utgangspunkt for å seile ut mellom klippene. Her er alt fra pariserhjul til lange sandstrender og fornøyelsespark.

Gutte henger på «kontoret» i Vung Vieng.
Gutte henger på «kontoret» i Vung Vieng.
En perle!
En perle!
Husene flyter nå på blå usjarmerende plastkanner - men mye mer miljøvennlig enn isoporboksene de fløt på tidligere.
Husene flyter nå på blå usjarmerende plastkanner - men mye mer miljøvennlig enn isoporboksene de fløt på tidligere.
Halong Bay by - som stadig lokker til seg flere av de som tidligere levde ute på vannet.
Halong Bay by - som stadig lokker til seg flere av de som tidligere levde ute på vannet.

Halong Bay står overfor alvorlige miljøproblemer fra kullindustri, måten de lokale har behandlet områdene de bor i på, og en ustrukturert turismeutvikling som tidligere har vært langt mer fokusert på profitt enn miljøhensyn.

Kajakken jager mellom de syngende fjellene. Ha leder an gjennom de riktige kanalene, vet akkurat hvor vannet er rolig, hvilke laguner som er mest behagelig å padle inn i. Vi strander i en bukt og bader fornøyd, akkurat idet striregnet setter inn, men vannet er varmt og mykt. Padle kajakk i Bai Tu Long Bay, det er det absolutte høydepunktet. Utforske kalksteinsklippene på riktig nært hold. Og jo nærmere vi kommer, ser vi også hva vannet rundt oss inneholder. Det flyter tannbørster, plastflasker, sneiper og isopor. De flytende landsbyene fløt tidligere på store isoporblokker, som nå har blitt et stort problem i hele området.

«For a green Halong Bay» er et annet stort og viktig prosjekt vi holder i, sier Ha mens han fanger opp en stor isoporboks og legger den foran i kajakken. Selv om turistnæringen har strenge reguleringer for sin forsøpling, er det de lokale som må ta sitt miljøhensyn seriøst med å rydde på strender og i havet.

Halong Bay står overfor alvorlige miljøproblemer fra kullindustri, måten de lokale har behandlet områdene de bor i på, og en ustrukturert turismeutvikling som tidligere har vært langt mer fokusert på profitt enn miljøhensyn.

‒ Et pantesystem er satt i gang for å sørge for at de lokale plukker opp så mye de kan. Vi ser også at turister som reiser hit, mer enn gjerne deltar i oppsamling av søppel. I fjor ryddet vi 24 638 kilo søppel fra havet. I dag flyter fiskelandsbyene på store blå hardplastkanner. Ikke spesielt sjarmerende, men langt mer miljøvennlig enn isoporblokker som man i dag ser konsekvensene av.

Mellom klippene.
Mellom klippene.
Vi padler sakte og i stillhet, innover til fiskelandsbyen Vung Vieng.
Vi padler sakte og i stillhet, innover til fiskelandsbyen Vung Vieng.

Kajakken er full av søppel da vi padler tilbake mot skipet, men hver tannbørste som er plukket opp, er en ørliten seier, et bitte lite skritt mot et renere Halong Bay.

Solen farger himmelen i en sjokkrosa farge når vi runder den siste klippen. Får lyst til å padle videre inn i den evige solnedgangen, men vår siste kveld på skipet venter. For å seile en siste seiersrunde mellom de tusen av øyer.

Relaterte artikler

Facebook

Følg oss på Facebook

Daglige oppdateringer fra Vagabonds verden - Få reisetips og ta del i våre aktiviteter og konkurranser!

Følg oss her

Vagabonds nyhetsbrev - meld deg på!

Motta vårt nyhetsbrev som gir deg direkte tilgang til det siste på reisefronten.

Abonnér - spar 63%

Få med deg alle godsakene fra Norges ledende reisemagasin!