Menu Meny

Interrail - Europas beste sommerruter

Effektivt og miljøvennlig. Sammenligner byer, ser landskapet gli forbi, blir kjent med gamle trakter på ny. Vi i Vagabond har alltid vært svært begeistret for denne reisemåten, det går sjelden en sommer uten dager på skinner sørover i Europa. Her har vi samlet våre beste reiseruter og tips til interrailturen.

Forberedelse

Rull ut et kart over Europa og finn ut hvor du vil starte ‒ hvilke steder du har lyst å besøke ‒ og hvor du vil avslutte reisen. Med rimelige flybilletter kan du enkelt unngå å starte eller avslutte med togstrekket fra/til Oslo.

De mest populære rutene er svært travle i sommermånedene, pass på å bestille plassbilletter hvis du reiser med tett program.

Praktiske nettsteder:

  • Railplanner-appen. Detaljert informasjon om togruter, fungerer også offline.
  • Bahn.com. Tyske Deutche Bahn har kontroll over de fleste tog i Europa. Noen av plassbillettene kan du bestille på nettsiden, andre billetter må du bestille i luke på stasjonen. Billettskrankene på tyske togstasjoner kan ofte selge deg plassbilletter i andre land (med unntak av de fleste tog østover).
  • Interrail.eu. Her kan du enkelt finne tidstabeller for de fleste tog i Europa og reservere plassbilletter.
  • Seat61.com. Rotete nettside, men her finner du fakta og tips om så nær hver eneste togrute i Europa ‒ og verden.

Fra sør og hjemover

Faro ‒ Lisboa ‒ San Sebastian ‒ Bilbao ‒ Paris ‒ Brussel ‒ København ‒ Göteborg ‒ Oslo

Faro
Faro

Faro blir ofte oversett av turister som skynder seg ut til kysten, synd, syns jeg, det er en riktig deilig by som fortjener et par dager.

Faro ‒ Lisboa

Jeg fant en rimelig flybillett, nesten så langt unna som interrailbilletten strekker seg sørover. Jeg starter ved de brosteinsbelagte gatene i Faro. En skikkelig sommerby; det kryr av uteserveringer i smugene og ved de store torgene. Sjekker inn på det hyggelige hostellet Casa d’Alagoa, et av disse virkelig old schoolmøteplassene for backpackere som utveksler gode reisehistorier og bøker de har plukket med seg på turen. Tusler bort til Sé-katedralen med flott utsikt over byen, smugtitter på herrene som spiller domino ved plazaene. Faro blir ofte oversett av turister som skynder seg ut til kysten, synd, syns jeg, det er en riktig deilig by som fortjener et par dager, inkludert en dagstur ut til naturparken Rio Formosa med sine saltvannslaguner og muddflater ‒ for deg som er interessert i trekkfugler og dyreliv.

Lisboa
Lisboa

Kl. 08.45 hopper jeg på toget til Lisboa. Den nesten fire timer lange togturen er en fin oversikt over det portugisiske landskapet, men mest minneverdig er storkereirene som troner på toppen av telefonmaster langs skinnene.

Lisboa
Lisboa

Ah, endelig fremme i Europas deiligste hovedstad, det er forelskelse ved første øyekast. Trapper opp og bakker ned, lårmusklene jobber for å finne de flotteste utsiktspunktene, lete seg frem i gjemte smug og gater, i jakten på dagliglivet mellom klærne som henger til tørk på snorer mellom vinduene.

Lisboa
Lisboa

Lisboa ‒ San Sebastián

Rekker en siste pastel de nata før nattoget, som går direkte til San Sebastian kl. 21.34. Har fått meg et sete på 2. klasse, så her er det bare å finne seg til rette de neste 13 timene. Lyset dempes for kvelden, men stopper ofte i løpet av natten. Ørepropper, øyemaske og nakkepute ‒ disse er din venn på denne etappen.

San Sebastián pleier våkenatten med det den gjør best: mat og godt drikke. Du leter ikke lenge etter et godt sted å starte på matkavalkaden. Pinxtos, byens levebrød, serveres på nær alle spisesteder du snubler forbi. Bodega Donesterria, på andre siden av elven Urumea, er et særdeles godt sted, tettpakket, men kjent for sin jamón og blodpølse ‒ og en skikkelig god tortilla. Byen er som en god blanding mellom Barcelona og Nice ‒ bystranden er byens hjerte ‒ der promenerer kjærestepar arm i arm, familier leker i vannkanten, fotballkonkurranser og volleyballturneringer ‒ her er det liv og røre både tidlig og sent.

San Sebastian
San Sebastian

San Sebastián ‒ Bilbao ‒ og tilbake

Sofistikerte Bilbao ligger tre timer med tog vestover, for god til å gå glipp av når jeg først har kommet meg til Baskerland, og derfor velger jeg heller å ta bussen, som kun tar én time og tjue minutter. Må innom Guggenheim-museet, skimrende titanium, futuristisk og ikonisk. Rekker å tusle gjennom den sjarmerende gamlebyen Casco Viejo, fullstappet med små butikker og hyggelige barer. Pinxtos-jakten fortsetter også her, start på Plaza Nueva.

San Sebastián ‒ Paris

Jeg velger å ta dagtoget videre nordover til Paris for å få med meg landskapet. Det gir meg et inntrykk av stedene jeg reiser igjennom ‒ å vite hvor jeg er på vei. Hurtigtog, fremme i løpet av syv timer, men må bytte tog på grensen mellom Spania og Frankrike, rekker en croissant i kiosken på andre siden av veien for stasjonen. For 20 euro får jeg meg en seng i Paris ‒ knallbillig, men ordentlig. En oppredd seng i et firemannsrom med eget bad, to stikkontakter ved hodeputen og gratis wifi. På Generator Hostel i 10. arrondissement ‒ rett ved Canal Martin ‒ er alle de sosiale aspektene med å reise tilrettelagt med bar og restaurant, spillerom, sofakroker og en takterrasse. Tar metroen ned til Saint-Germain-des-Prés og har byttet ut Spanias vinglass til to euro med Frankrikes versjon til fem euro. Spiser et bedre måltid, andeconfit på La Boussole ‒ og avslutter kvelden i Paris’ evigromantiske gater.

Paris
Paris

Paris ‒ Brussel ‒ Cologne ‒ København

Så skjer det noe uventet på Gare du Nord. Jeg har troppet opp på stasjonen denne tidlige morgenen, og damen i billettluken sier det kun er plassbilletter igjen på førsteklasse om bord på hurtigtoget Thalys, som får deg fra Paris til Brussel på 90 minutter. For en ørliten oppgradering på 30 euro sitter jeg sammen med forretningsfolket som skal på morgenens første møte i Brussel eller i Amsterdam ‒ der serveringspersonalet bærer hvite hansker og serverer frokost på sølvbrett ‒ og elegant skjenker morgenkaffen. Ganske langt unna interrail, slik jeg har gjort det tidligere. Jeg får sitte på luksustoget frem til Cologne, der jeg bytter til tyskernes egne hurtigtog. Fire timer nordover til Hamburg, med et kjapt bytte videre til København. Fem timer på siste strekket inkluderer fergen fra Puttgarden til Rødby, skuer over havet fra dekk, som virker endeløst, selv over dette lille sundet. Et steinkast fra stasjonen sjekker jeg inn på Urban House, enda et av disse ultramoderne backpackerhackerne ‒ der baren pumper ut håndbrygget øl og lokale hipstere gjenger seg med de tilreisende, gjemt bak hver sin Mac.

Fire timer nordover til Hamburg, med et kjapt bytte videre til København.
Fire timer nordover til Hamburg, med et kjapt bytte videre til København.

København ‒ Oslo

Hvor enn lenge togreisene varer gjennom Europa, så er det alltid det siste strekket hjemover som synes å vare lengst. Ordner meg plassbilletter via Göteborg, sommeråkrene glir forbi. Endelig hjemme.

Overnatting


Casa d’Alagoa
Backpackerhostell med de riktige vibbene.
1 seng i firemannsrom, kr 250 / dobbeltrom kr 750.
Praça Alexandre Herculano 27, 8000-160 Faro, Portugal
farohostel.com

Torel Palace
Vakker gård med basseng og hage ‒ og en spektakulær utsikt over byen.
Dobbeltrom fra kr 2000 per natt.
Rua Câmara Pestana 23 Lisboa, Portugal
Torelpalace.com

TALO Urban Rooms
Nordisk inspirert hotell, med store familierom. Lekkert innredet med detaljer av tre, betong og lyse flater.
Dobbeltrom fra kr 1000 per natt.
Antonio Maria Labaien Kalea, 14, 20009 San Sebastián, Spania
Talourbanrooms.com

Generator Hostel
Et sted for den moderne backpackeren.
1 seng i firemannsrom fra kr 300 per natt. Dobbeltrom med eget bad fra kr 850 per natt.
9-11 Place du Colonel Fabien, Paris, Frankrike

Urban House Copenhagen by Meininger
Hipt hostel med høy komfort.
1 seng i firemannsrom kr 350. Dobbeltrom med eget bad fra kr 1200 per natt.


Pakkeliste

Sommertogene er ofte fulle, det er mye folk, og mange reiser med mye bagasje. Vårt beste tips er å pakke lett i en sekk, som du enkelt kan kaste opp på hattehyllen eller skyve under benken. Unngå å reise med koffert, det blir mye inn og ut av tog, opp og ned trapper. Enkelte byer har gått så langt som å forby kofferter ‒ reiser du innom Venezia, får du ikke lov til å trille kofferten fra stasjonen til hotellet.

  • Nakkepute.
    Når du ikke var heldig nok til å få plass i sovekupé ‒ da sørger denne for en «god» natts søvn allikevel.
  • Øyemaske.
    Mye aktivitet på nattogene, med passasjerer som skal av eller på.
  • Ørepropper.
    Når den i køyen under snorker.
  • En god bok.
    Lange timer både på stasjoner og om bord.
  • Penn.
    Hold interrailbilletten din i sjakk, du må notere ned hvilke tog du reiser med.
  • Toalettmappe med krok.
    Vaskene på toalettene er sjelden store nok til å kunne sette fra seg en toalettmappe. Med krok kan du henge den opp.
  • Silkelakenpose.
    De fleste sovekupeer vil ha rene laken som du kan re opp med. Noen ganger ikke.
  • Hengelås med vaier.
    Så kan du sette fra deg bagasjen på stasjonen, eller ta deg en dupp.
  • Kortstokk.
    For å underholde deg selv ‒ eller sammen med nye venner du møter langs skinnene.
  • Batterilader.
    Hold liv i telefonen for å holde deg oppdatert på reiseruter og tidstabellen.
  • Sjal / skjerf.
    Enkelte tog kan være kjølige når luftkondisjoneringen står på for fullt.

Lange togreiser – og et par korte

Berlin ‒ Krakow ‒ Lviv ‒ Budapest ‒ Salzburg ‒ Zürich ‒ Lyon ‒ Montpellier ‒ Latour-de-Carol – Andorra – Barcelona

Berlin Hauptbahnhof – Krakow

Jeg skal fra Berlin til Krakow og kan ta et tog 10.35 med ankomst Krakow 20.59. Nesten ti og en halv time på tog, med bytte av tog fem ganger, grunnet store og langvarige arbeider på linjen. Buss er riktignok et raskere alternativ, men buss er for feiginger. Men: Berlin Warszawa Express bruker fem og en halv time på turen, og fra Warszawa bringer Intercity Express Premium meg effektivt til Krakow på to og en halv time. Kun ett togbytte, høy komfort, raskt, men det gjør ingenting, en typisk transportetappe.

Kulturby, en kveld i Opera Krakowska, vandrer rundt til alle døgnets tider i området Kazimierz, og synes dette er en av de meste spennende steder jeg har vært på lenge. Bor på Hotel David, som har små, men ganske lekre rom til en overkommelig pris.

Krakow – Lviv

Tar dagtoget videre til Lviv i Ukraina. Utenfor interrailsonen, men i Ukraina er tog rimelig. 7 timer. Brukbar komfort, men klok av skade, har tatt nattog denne trekningen tidligere, har jeg kjøpt med meg både mat og drikke.

Ankomst Lviv, eller Lvov, om du vil. Flott gammel, nedslitt jernbanestasjon, trikk inn til sentrum. Lviv er en interessant by, men jeg reiser hit kun for én ting – et hotell. Hotel Georg ble bygget i begynnelsen av forrige århundre, og det er ikke så mye som har forandret seg her siden den tid. Store rom, høyt under taket, fordum glans, jeg ler nå jeg hører prisen.

Blir her noen dager, mest på hotellet, men jeg går utenfor døren også, skråner gjennom en park, kikker på trolleybussene og går inn i en bydel bak Rynok-plassen som er blitt fælt så posh. Bygninger i habsburgerstil er pusset opp, nye, sofistikerte restauranter, barer ligger på rekke og rad. Og det er gatemusikanter på hvert hjørne. Og de kan spille – framfører gode hjørnekonserter!

Lviv – Budapest

Nattoget til Budapest går kl. 21. Forsynt med mat på denne turen også. Jeg er den eneste i sovekupeen, det viser seg at jeg er den eneste i sovevognen også. Fram til grensen. Sov ikke så mye, for sporvidden i Ukraina er forskjellig fra Ungarn (og de fleste andre land i Europa), så boggiene på vognene må byttes når vi kommer til Ungarn. Det tar tid – og søvn, men er også en ekstra togopplevelse. Og tid har jeg nok av.

Ankomst Budapest kl. 8.25, etter tolv og en halv time. Skrubbsulten. Rask skopuss, ren skjorte, av sted til Café New York. Forutseende, for én gangs skyld, så jeg har bestilt bord. Ikke et sted for matens skyld, men for arkitekturen og stemningen.

Så til hotellet, Hotel Gellert. Slitt luksus til en rimelig penge. Og med et av verdens mest berømte bad, anlagt før spa ble et moteord. Ute regner det og er riktig surt, i bassenget senker jeg ned mitt blekfete legeme i temperert vann. Ro, velbehag – nytelse.

Om kvelden begir jeg meg ungdommen i vold, i strøket Kazinczy utca.

Budapest
Budapest

Budapest – Salzburg

Av og til, på de lange togstrekningene, kommer jeg til flotte byer og steder, men sier: en annen gang, et nytt prosjekt.

Slik var det i Wien, denne gang. Men jeg rekker en drink i baren på Hotel Bristol i Kärnthner Ring 1. Siger ned i en av de røde plysjstolene, ønsker å forbli der, men lysten kaller, og jeg har satt Salzburg som endestasjon denne dagen.

To og en halv time senere: pyntelige Salzburg. Mozartkugeln, funicolare, slott som vokter over byen, kultur. Litt for velfrisert, men til tider er det behagelig. Konsert i den gamle Felsenreitschule, Mozart selvfølgelig, en minnerik opplevelse.

Bor godt gjør jeg også, på Hotel Wolf Dietrich, beliggende på «den riktige» siden av elven.

Salzburg
Salzburg

Zürich blir sett på som en kapitalsterk, men kjedelig by. Det siste er noe tøv.

Salzburg – Zürich

Så er det fem og en halv time til Zürich. Dette høres heseblesende ut, men er det ikke. Aktiv på stedene jeg besøker, roen finner jeg på toget. En god bok, en spisevogn, fraktet fra sentrum til sentrum. Joris-Karl Huysmans Mot strømmener en av bøkene i mitt reisebibliotek. Han har mye å si om reisens egenart, selv om hans egne reiser var av det ekstremt korte slaget.

Zürich blir sett på som en kapitalsterk, men kjedelig by. Det siste er noe tøv, særlig etter at de gamle fabrikkområdene ute i Zürich West er blitt supertrendy og utgjør en forskjell fra det gamle. Freitag Freishop Store og Viaduct Arches er to av byens nye arenaer.

– Was nun, kleiner Mann, sier jeg til meg selv, for jeg oppholder meg jo i den tysktalende delen av Sveits, midt i Europa. Det er bare korte togturer til mange av de gode byene. Jeg svinger tombolahjulet, vet jeg har en vinner uansett resultat, og havner på Lyon.

Zürich – Lyon og så Montpellier

Fem strake timer. Men det går ikke alltid som man tror. Jeg treffer et dansk par i spisevognen, og blir invitert hjem til dem i Montpellier, så i Lyon bytter jeg bare perrong. To timer mer på toget, spiller ingen rolle.

Montpellier, universitetsby, spennende arkitektur, gammel og ny, og det er ikke mer enn en drøy mil ned til Middelhavet. Tilbud om gratis overnatting, men velger likevel Hotel D’Aragon, like ved Place de Comedie. Supert sted å bo, fin pris. Neste dag en tur på Fabre Museum, som er et av de største kunstmuseene i hele Frankrike. Det visste jeg ikke.

Montpellier – Latour-de-Carol – Andorra – Barcelona

Først Toulouse før et mer lokalt tog brakte meg til stasjonen l'Hospitalet. Derfra fire mil med buss til Andorra, et «har-vært-der-reisemål», denne gangen. Tilbake til toget, til grensebyen Latour-de-Carol, og så videre gjennom Pyreneene. Trange daler, ruskevær og derfor ikke egentlig så pent, bare imponerende. Og: en herlig avveksling fra de raske intercitytogene til et langsomt lokaltog.

Barcelona

Ikke så mye å si om den, denne gangen. Flybuss, trangt fly hjem, stusslig. Det gjør ikke så mye, for jeg har lagt bak meg en bærekraftig, herlig tur på skinner. Store opplevelser, gode minner!

Barcelona
Barcelona

Overnatting


Circus Hotel
Lekkert hotell midt i Mitte.
Dobbeltrom fra kr 950 per natt.

Circus Hostel
Lillebroren til hotellet, samme stil, rimeligere overnatting.
1 seng i tremannsrom fra kr 290 per natt.
Rosenthaler Straße 1, 10119 Berlin
circus-berlin.de

Hotel David
Enkelt hotell, midt i gamlebyen.
Dobbeltrom fra kr 720 per natt.
Ul. Ciemna 13, Krakow, Polen
david.krakowhotels.net

Hotel Georg
Store rom, høyt under taket, fordums glans ‒ til en veldig rimelig penge.
Dobbeltrom fra kr 230 per natt.
Мickiewicz sq., 1, Lviv, Ukraina
georgehotel.com.ua

Hotel Gellert
Hit kommer du for badeopplevelsen.
Dobbeltrom fra kr 1500 per natt.
Szt. Gellert Ter 1, Budapest, Ungarn
galahotels.com

Hotel Wolf Dietrich
Godt hotell på «den riktige» siden av elven.
Dobbeltrom fra kr 1700 per natt.
Wolf-Dietrich-Straße 7, 5020 Salzburg
Salzburg-hotel.at

Hotel D’Aragon
Lite boutiquehotell midt i sentrum.
Dobbeltrom fra kr 1100 per natt.
10 rue Baudin, 34000 Montpellier
en.hotel-aragon.fr


Knutepunkt ‒ hvilke byer gir størst fleksibilitet

  • København. Obligatorisk stopp på reisen hvis du starter i Oslo. Borte er sovekupeene og nattoget, som pleide å være en fin start på Den store togreisen. Nå går toget via Göteborg, med avgang kl. 07.01 fra Oslo, ankomst København kl. 14.28 ‒ mest effektive rute sørover.
  • Hamburg. Startpunktet for alle interraildrømmer. Her går det tog i alle retninger, og starter med effektive Deutche Bahn.
  • Budapest. Øst-Europas hovedstasjon.
  • Paris. Får deg effektivt i alle retninger med TGV eller Thalys.
  • Bern?
  • Milano. Europas vakreste togstasjon. Stor sjanse for at du er innom her hvis du reiser mellom Balkan og Rivieraen. Gode forbindelser nordover også.
  • Karlsruhe. Alle skinner leder hit. Ikke sjelden ender det med et togbytte her.

Øst

Gdansk ‒ Warszawa ‒ Kiev ‒ Budapest ‒ Sighişoara ‒ Braşov ‒ Bucureşti ‒ Sofia ‒ Istanbul

Gdansk
Gdansk

Sommerlige strender langs alle de tre byene Gdansk, Sopot og Gdynia ‒ selv om det er Sopot som tiltrekker seg alle ferierende lokale, og er selve «sommerbyen».

Gdansk ‒ Warszawa

Fra mange byer i Norge finner du rimelige direktefly til Gdansk. Sommerlige strender langs alle de tre byene Gdansk, Sopot og Gdynia ‒ selv om det er Sopot som tiltrekker seg alle ferierende lokale, og er selve «sommerbyen». Prisnivået her gjør det ekstra hyggelig å bo på gode hoteller, sjekker inn noen dager på Rezydent bare noen minutter fra stranden.

De tre byene er knyttet sammen av både sykkelstier og jernbane ‒ det gjør det enklere å nå toget videre til Warszawa. Tre timer sørover i hurtig tempo, med både kaffe og enkel matservering om bord fra tralle som forserer togsettene. Denne gangen blir det ikke mer enn et par timer i Warszawa, men rekker å få et inntrykk av byen. Majestetisk, stolt og såret, historien har klort seg fast i veggene ‒ mange av dem replikaer av original arkitektur. Tar trikken fra jernbanestasjonen til gamlebyen på andre siden av elven, hopper av ved Stare Miasto, tusler gjennom paradegaten forbi presidentpalasset bort til mitt eneste planlagte besøk: Fryderyk Chopin-museet. Båser med hodetelefoner lar deg lytte til hans kjente verk, interaktive installasjoner lar deg bla i notehefter og spiller strofene du vil høre.

Warszawa ‒ Kiev

Nattoget Kiev Express forlater Warszawa Wschodnia-stasjonen kl. 17.50 og tar deg direkte til Kiev Pass, ankomst kl. 11.02 påfølgende dag. Ukraina er ikke en del av interrailsonen, så denne køyen må jeg kjøpe i tillegg for rundt 500 kroner. En bitte liten tremannskupé sammen med to andre damer som ikke snakker særlig engelsk, men jeg forstår at de begge skal hjem og besøke familien i Ukraina. Vi rer opp køyene for natten, som stadig avbrytes når vi nærmer oss grensen. Tollere saumfarer kupeen, pass skal fremvises og stemples opptil flere ganger. Først når klokken nærmer seg tre, lar de oss sove i fred. Det er heller ingen matservering om bord, så pass på å ta med niste når du reiser fra Warszawa. Livet rundt togstasjonen er den største kontrasten mellom Polen og Ukraina ‒ umiddelbart synes forskjellen mellom et av EUs land hvor kapitalismen har skutt i været, og Ukraina som er forlatt i øst. Men det skal ikke mer enn et par metrostopp til før mine første fordommer hviskes vekk: Langs paradegaten Khreschatyk ligger blendende kjøpesentre, akkurat som hvilken som helst annen hovedsted i verden.

Kiev
Kiev

Besøker Sophia-katedralen og St. Mikaels kloster med sine lyseblå farger og gullkupler, de ligger også kun noen minutter fra Bontiak Hotel. Rimelig, rent og ordentlig ‒ med en noe merkelig frokostløsning, den blir levert på døren hver morgen, men til gjengjeld er det ikke hver dag man kan nyte frokost i sengen. Går innom Bessarabsky-markedet midt i sentrum, får smake meg igjennom en hel disk av tørkede pølser, men best av alt er utvalget av tørkede frukter og nøtter fra Usbekistan. Aldri har mandler og rosiner smakt så godt. Er på jakt etter andre matopplevelser også. Ukraina er ikke særlig kjent for sitt kjøkken, men som så mange andre tidligere sovjetstater, er det Georgias kjøkken som er mesteren også her. Prøver å få bord på byens mest populære restaurant, Gogi, men selv på en søndag formiddag har de ikke et eneste bord ledig.

Kiev
Kiev

Kiev ‒ Budapest

Tilbake vestover, tilbake til interrailsonen. Kjøper en køye på toget som forlater Kiev kl. 13.07 og sitter på helt til Budapest, vi er ikke fremme før kl. 08.20 neste morgen. Betaler 120 euro for dette strekket, i en tomannskupé. Også her er det omstendelig grensekontroll, men dette er en del av interraillivet.

Bare en snartur innom Budapest denne gangen ‒ føler en hast for å dra lenger øst. Tilbringer en natt på Continental Hotel, ikke langt unna togstasjonen, med et basseng på takterrassen.

Budapest
Budapest

Budapest ‒ Braşov

Nattoget til Bucureşti, også her velger jeg å betale litt ekstra for en seng i en tomannskupé. Der treffer jeg en dame som skal hjem til familien i Braşov, midt i Transilvania. Innstendig sier hun at jeg skal hoppe av toget sammen med henne der ‒ dette er selve høydepunktet i Romania, langt bedre enn hovedstaden. Faren hennes henter oss på stasjonen og kjører meg til et av byens mange hosteller. Høyt over bysentrum står det et Hollywood-skilt med «Braşov», nede på torvet ligger uteserveringene tett. Men Braşov er ikke nødvendigvis et høydepunkt i seg selv, heller et springbrett til andre byer som Sighişoara og Bran, også kjent som «Draculaslottet», som er løst basert på greven «Vlad-spidderen». Du kommer deg enkelt rundt i området med både lokaltog og buss.

Braşov
Braşov

Braşov ‒ Bucureşti

Det går hyppig tog videre til Bucureşti, 2,5 timer unna. Ikke stort å si om denne strekningen, der du ser Romanias trolske skoger bli til jordlapper. Bucureşti er heller ikke særlig sjarmerende ‒ gamlebyen har blitt gjort om til en fornøyelsespark der klubber pumper ut technomusikk. Hun hadde helt rett, damen på toget, Transilvania er definitivt høydepunktet i Romania.

Romaina
Romaina

Etter en lang natt på duvende togskinner venter Sofia. En overraskende livlig by. Uteserveringer ligger tett, fontener og grønne parker.

Bucureşti ‒ Sofia

Venter tålmodig på toget videre til Sofia, flere timer på stasjonen fra jeg fikk kjøpt billett til avgang. Godt jeg har god tid, til både å rekke å spise middag og handle inn til togturen, som tar hele 18,5 timer til Bulgarias hovedstad. Det ser ikke langt ut på kartet, men skinnene og standarden på togene her tillater ikke høye hastigheter. Avgang fra Bucureşti kl. 15.45, fremme i Sofia påfølgende dag kl. 10.17. Damen i luken spør om jeg vil vente med å ta toget til neste dag, siden de ikke har flere ledige plasser igjen i sovekupé. Så det blir nattetappe i en kupé med trebenker. Beinhardt, men selskapet løfter situasjonen betraktelig. Møter en ung mann fra Portugal og en jente fra Spania ‒ vi er alle på vei til Istanbul som endelig reisemål. Det er hyppige stopp, selgere tilbyr drikke og mat ved perrongene inn gjennom vinduene. Ofte stopper vi uten grunn, det er en eneste lang tålmodighetsprøve, men den største sjarmen ligger i at det er kun på denne siden av Europa at du kan åpne vinduene i kupeene.

Etter en lang natt på duvende togskinner venter Sofia. En overraskende livlig by. Uteserveringer ligger tett, fontener og grønne parker. Spaserer forbi kulturpalasset, denne monstrøse heksagonale konsertarenaen. En familie på hest og kjerre kjører forbi ‒ overraskende midt i bysentrum.

Romania
Romania

Sofia ‒ Istanbul

På stasjonen i Sofia får jeg reservert en couchette, en sovekupé med fire senger for 14 euro. Toget østover går ikke kjappere enn forrige etappe i Bulgaria, og heller ikke her er det matservering om bord. Familiene som sitter i nabokupeene, dekker opp med duk og matpakker, plasserer plastbokser fylt med druer og nøtter. Gjennomtenkt altså, jeg nøyer meg med en bagett jeg kjøpte på stasjonen. 10 timer skal det ta med Sofia‒Istanbul Express, som inkluderer et stopp ved grensen, der du må stige av toget for passkontroll midt på natten. 10 timer står det i hvert fall i tidstabellen, men det skal drøye ytterlige fem timer til før vi er fremme i Istanbul. Jeg tok den samme ruten et par år tidligere, fra Istanbul til Beograd, som endte i en 42 timers forsinkelse i stekende sommervarme ‒ så vær forberedt på at disse strekkene kan ta lengre tid enn planlagt.

Istanbul
Istanbul

Jeg har fått selskap i kupeen av mine to bekjentskaper fra Sofia, i tillegg til en ung mann fra Sør-Korea. Han har boltet fast sekken sin til hattehyllen med en tykk kjetting og har bestemt seg for at han ikke skal sove i løpet av natten ‒ og at vi ikke får lov til å åpne vinduet i kupeen. Fordi han har hørt at dette er det farligste togstrekket i hele Europa, her pleier banditter å hoppe inn gjennom vinduet og rane passasjerene. Vi greier til slutt å inngå et kompromiss: Sommerheten krever at vinduet er åpent, og så lenge noen er våkne, kan det få stå åpent. Jeg lurer på hva som får noen til å velge å reise her, hvis de er så redde for hva som skal skje. Vi nærmer oss Istanbul, uten å ha sett en eneste røver i løpet av natten, og toget stopper i Halkalı, et stykke vest for sentrum, men en gratis shuttlebuss tar oss med inn til sentrum. Tidligere rullet tog helt inn til Marmaray Sirkeci-stajonen, det som en gang var endestasjonen til Orientekspressen.

Istanbul
Istanbul

Overnatting


Hotel Rezydent
Fem stjerner ved Østersjøen.
Dobbeltrom fra kr 1100 per natt.
Pl. Konstytucji 3 Maja 3, Sopot, Polen
Hotelrezydent.pl

Bontiak hotel
Rent og enkelt hotell i sentrum.
Dobbeltrom fra kr 350 per natt inkludert frokost.
5/24 «B» Irininska Str., Kiev, Ukraina
bontiakhotelkiev.com

Continental Hotel
Spahotell i Budapest.
Dobbeltrom fra kr 1100 per natt.
Dohány utca 42-44, Budapest, Ungarn
continentalhotelbudapest.com

Jugendstube Hostel
Sentralt hostel i Brasov.
1 seng i firemannsrom fra kr 130 per natt / dobbeltrom med eget bad fra kr 290 per natt.
Strada Michael Weiss 13, Brașov, Romania
jugendstube.ro/hostel/

Hush Hostel Moda
Populært hostel for backpackere med takterrasse.
1 seng i firemannsrom kr 116 per natt / dobbeltrom med eget bad kr 160 per natt.
Caferağa Mah. Güneşli Bahçe Sok. 50/B Kadıköy İstanbul, Tyrkia
Hushhostels.com


Praktisk guide


Kjøp av billetter

Interrailbilletter kommer i ulike reiselengder og soner, så først bør du tenke over hvor lenge du vil reise ‒ og hvor du vil reise. Legg opp ruten for å utnytte alle aktive reisedager i billetten ‒ eller gå for den åpne billetten på 30 dager slik at du kan reise akkurat når du vil.

De fleste ruter krever i tillegg at du har en setereservasjon. Disse ligger på 1‒10 euro, avhengig hvor i Europa du reiser. Du kan også bestille dem på forhånd, eller hvis du er fleksibel, booker du disse på togstasjonene langs ruten.

Denne billetten gjelder i hele Europa (med unntak av Ukraina, Moldova, Albania, De baltiske landene, Kosovo, Russland og Hviterussland). Du velger selv reiselengde, hvor mange dager du vil reise med tog.


Interrail global pass

Passene finnes i ulike reiselengder, fra 5 reisedager i løpet av 15 dager (voksen kr 2805) til ubegrenset reise i 30 dager (voksen kr 6375). Du velger selv hvor ofte du vil reise med tog. Et godt tips for lunken reisekasse: Utnytt nattogene for å slippe kostnader for overnatting.

Prisen er avhengig av alder. Ungdomsbilletter for de under 28 år, rabattert pris til seniorer over 60 år ‒ og to barn under 12 år reiser gratis sammen med en voksen.

Utsalgssteder:

  • Europarundt.no. Ny norsk nettside for kjøp av interrailbilletter.
  • Interrail.eu. Planlegg reisen her ‒ de sender billettene med DHL til Norge i løpet av 5 arbeidsdager.
  • Betjente NSB-stasjoner. Det tilkommer kr 195,- i bookingavgift ved kjøp i Norge.

Du kan også kjøpe billetter for et enkelt land ‒ finn en billig flybillett til et bestemt reisemål, og bruk tiden på å få mest mulig ut av et land.

Relaterte artikler

Facebook

Følg oss på Facebook

Daglige oppdateringer fra Vagabonds verden - Få reisetips og ta del i våre aktiviteter og konkurranser!

Følg oss her

Vagabonds nyhetsbrev - meld deg på!

Motta vårt nyhetsbrev som gir deg direkte tilgang til det siste på reisefronten.

Abonnér - spar 63%

Få med deg alle godsakene fra Norges ledende reisemagasin!