Menu Meny

Togreise i Thailand

OK, så går omtrent alle andre transportmidler raskere. Men som helhetsopplevelse er det ingenting som slår det. Reiser du med tog i Thailand, reiser du på ordentlig.

Hualamphong, sentralstasjonen i Bangkok. Klokken begynner å nærme seg seks på kvelden. Det er tjue minutter til avgang for nattoget til Chiang Mai. Backpackere i flipflops småløper over perrongen, og selgere drar rundt på kjølebager fylt med kald drikke, nøtter og frukt. Lengre ned på perrongen står risbønder fra landsbyene og venter tålmodig på toget.

I bakgrunnen hører jeg lyder av bremseklosser, penser som slår og forventningsfulle reisende, og blir samtidig minnet på nattoget til Trang for tre år siden. De varme vindkastene gjennom åpne vinduer. Setene i kupéen som vi bygde om til senger på kvelden. Vognene på andre klasse som morgenen etter lignet på lokale bygater med selgere med søt khanom chan pakket inn i bananblader og sticky rice i bambusesker.

På noen av rutene brukes fortsatt de gamle togene. Samtidig ruster den thailandske jernbanen opp for fremtiden, og nylig ble det vedtatt planer om et høyhastighetstog mellom Bangkok og Yunnan-provinsen i Sør-Kina, som videre skal ta sikte mot Malaysia og Singapore i lynfart.

Rapid, Express eller Ordinary. Du kan velge mellom tre typer tog avhengig av hvor raskt du vil komme frem.
Rapid, Express eller Ordinary. Du kan velge mellom tre typer tog avhengig av hvor raskt du vil komme frem.

Kveldens nattog til Chiang Mai går også i samme retning. Idet jeg går på toget klarer jeg ikke helt å riste av meg følelsen av å boarde et fly. Digitale skilter viser vognnummer og destinasjon. Inne i toget vises hele ruten på flatskjermer, hvor man befinner seg, og når man er fremme. Dessuten har restaurantvognen forandret seg. Den gamle karaokebaren har blitt byttet ut med en espressomaskin, og kokken som sto og wokket nudler har blitt erstattet av 7-Eleven-varer og en mikrobølgeovn.

Men vognen er i det minste behagelig. Røde seter i plysj, og et lite trebord man kan felle opp og ned. Det finnes til og med kontaktuttak til å lade laptopen og mobilen. Under setet er det plass til bagasjen, og air conditionen fungerer så bra at jeg har tatt frem fleecegenseren. Og en liten ting til. Tog har vanskelig for å lyve. Mens flyplasser og motorveier ofte er bygget for å imponere, er tog ofte ærlige, og kan ikke velge bort områder om ikke har gjennomgått de riktige ansiktsløftningene.

Nøyaktig klokken 18:10 ruller toget ut fra Hualamphong og krysser en kanal med fri utsikt over Bangkoks høyhus, og fortsetter deretter dypt inn i en jungel av skur og ståltak som trenger seg mot skinnene, før hovedstaden igjen tar over med pene bygninger langs like pene gater.

Alle er velkommen på toget!
Alle er velkommen på toget!

Klokken kvart på ni kommer konduktøren for å gjøre klar sengene. Utenfor toget har torden blitt til regn, og gjennom vinduene kan jeg se forgylte tempeltårn ruge mot natten. Gardinene som dekker for innsynet fra midtgangen gir følelsen av å sove i en liten hytte. Jeg tender taklampen og tar en titt på kartet, mens jeg ser utover byer og blinkende vannspeil. Lyden av toget sitter godt i kroppen. Gdunk, gdunk, gdunk i taktfast gynging som legger seg like behagelig i sjelen som lyden av bølger mot en havstrand.

Samtaler dør ut, og snorking tar over lydbildet. Jeg sovner selv, men våkner her og der av at toget bremser, steg på perrongen og lyden av sirisser, før vi igjen tar oss nordover.

Jeg våkner plutselig til av skrikende hjul i en bratt oppoverbakke. Klokken er litt på seks, og slettene har blitt til fjell mens skogkledde åser fortsatt ligger og gjemmer seg i daggry. Jeg kjøper en kopp kaffe i restaurantvognen og kommer tilbake til plassen min samtidig som vi er fremme i Lamphun, blant mørke trehus og gater overfylt av morgenivrige mopeder. Tjue minutter senere trekker toget et siste sukk og er i gang med siste etappe mot endestasjonen Chiang Mai. Morgenen ligger klar, og dagen har akkurat begynt.

Første klasse byr på litt mer privatliv, for eksempel en sovekupé med to senger og et vaskefat.
Første klasse byr på litt mer privatliv, for eksempel en sovekupé med to senger og et vaskefat.

Guide: Thailand med tog

Reise rundt

Thailand har 450 mil med toglinjer i alle retninger, og nok av stasjoner til å gjøre tog til en attraktiv måte å reise på. Fra Hualamphong, sentralstasjonen i Bangkok, går det avganger mot Chiang Mai i nord, Surrathani og Hat Yai i sør og Nong Khai i nordøst.

Det finnes tre typer tog i Thailand. Rapid og Express er helt klart best for å komme fra A til Å, mens Ordinary går så sakte at det helst kun brukes på kortere avstander.

I tillegg kan du velge mellom tre forskjellige klasser. Første klasse byr på litt mer privatliv, for eksempel en sovekupé med to senger og et vaskefat. Andre klasse gir mest for pengene, spesielt backpackerfavoritten sleeper, en liggevogn med seter som forvandles til køyesenger om kvelden med laken, pledd og hodepute. Nederste køyen er mest ettertraktet og litt større, og koster derfor litt mer enn øvre køye. Tredje klasse kan være alt fra ganske bra til en utholdenhetstest. Rent og pent, men harde benkerader som står vendt mot hverandre.

Bestill gjerne billetter noen dager før avreise, og før for eksempel nyttår og Songkran bør du helst ha bestilt et par uker i forveien.
Bestill gjerne billetter noen dager før avreise, og før for eksempel nyttår og Songkran bør du helst ha bestilt et par uker i forveien.

Billetter

Bestill gjerne billetter noen dager før avreise, og før for eksempel nyttår og Songkran bør du helst ha bestilt et par uker i forveien. Glem ikke å ta med passet når du skal kjøpe eller hente billetten på stasjonen. Hualamphong i Bangkok har en egen billettluke for turister, ticket office for foreign tourists. Skal du til Hualamphong med tuk-tuk, ikke bli lurt av utsolgte avganger og kompiser som jobber på et reisebyrå som kan fikse billetter. Sjansen er stor for at du blir lurt til å betale for mye, og dessuten ikke får den plassen du har bestilt.

Tidstabeller og informasjon

På State railway of Thailand (railway.co.th) kan du sjekke avganger. Bra informasjon om togreiser finner du også på The man in seat 61 (seat61.com)

Du kommer nok ikke til alle reisemål bare med tog. Men kombinasjonen tog og buss eller båt fungere bra til de fleste steder.
Du kommer nok ikke til alle reisemål bare med tog. Men kombinasjonen tog og buss eller båt fungere bra til de fleste steder.

Thailand uten å fly

Du kommer nok ikke til alle reisemål bare med tog. Men kombinasjonen tog og buss eller båt fungere bra til de fleste steder.

-Cha Am: Direktetog fra Bangkok, 4,5 timer. .

-Hua Hin: Direktetog fra Bangkok, 4-6 timer.

-Koh Tao: Direktetog fra Bangkok til Chumphon, 8 timer, så videre med båt.

-Koh Samui og Koh Pha Ngan: Direktetog fra Bangkok til Phun Phin, 8,5-12 timer, etterfulgt av buss til Surrathani og båt ut til øyene.

-Koh Phi Phi, Phuket og Krabi: Direktetog fra Bangkok til Phun Phin, 8,5-12 timer, etterfulgt av buss til Krabi (2-4 timer) eller Phuket (4-6 timer).

-Koh Lipe, Koh Tarutao og Koh Lanta: Direktetog fra Bangkok til Trang, 14-16 timer, videre med minibuss til Koh Lanta (3 timer) eler Pakbara (båt til Tarutao og Koh Lipe).

-Chiang Mai: Direktetog fra Bangkok, 12-15 timer. Tog 9 og 10 har moderne kinesiske liggevogner. Avgangen 19:35 fra Bangkok er best hvis du vil oppleve landskapet rundt Chiang Mai fra togvinduet.

Pris

Tog i Thailand er billig. Bangkok – Chiang Mai, enkel reise i liggevogn på andre klasse, koster for eksempel rundt 1000 baht (250 kroner). For samme strekning på første klasse med sovekupé må du ut med omtrent 1500 baht (375 kroner), mens sitteplass på tredje klasse koster 271 baht (68 kroner).

Bangkok – Ayutthaya. Perfekt for en dagstur til en historisk tempelby. Den thailandske landsbygden kommer på kjøpet. Om du velger tredje klasse betaler du bare 20 baht (5 kroner) for én vei. Avgang fra Hualamphong og tar 2-2,5 timer.
Bangkok – Ayutthaya. Perfekt for en dagstur til en historisk tempelby. Den thailandske landsbygden kommer på kjøpet. Om du velger tredje klasse betaler du bare 20 baht (5 kroner) for én vei. Avgang fra Hualamphong og tar 2-2,5 timer.

Fem favorittreiser med tog i Thailand

  • Bangkok – Chiang Mai tilhører Asias klassiske togreiser. Om du drar fra Bangkok på morgenen får du oppleve den storslåtte elven Chao Phrayas, med alle sine rismarker og avstikkere. Velger du heller kveldsavgangene 18:10 eller 19:30 får du med deg soloppgangen over Thailands nordlige åser og fjell. Enkel reise: 12-15 timer. Avgang fra Hualamphong.
  • Bangkok – Ayutthaya. Perfekt for en dagstur til en historisk tempelby. Den thailandske landsbygden kommer på kjøpet. Om du velger tredje klasse betaler du bare 20 baht (5 kroner) for én vei. Avgang fra Hualamphong og tar 2-2,5 timer.
  • Bangkok – Trang. Behagelig oppladning før øyene langs Andamankysten. Dra fra hovedstaden på kvelden, og våkne neste morgen til rolige elver, gummiplantasjer og hengende bananblader. En vei tar omtrent 15 timer. Avgang fra Hualamphong.
  • Bangkok – Aranyaprathet. Tredjeklassevogner med trebenker. Toget bruker drøye fem timer på den 25 mil lange reisen. Rismarker og byer følger deg på reisen mot grensen til Kambodsja sammen med et intensivt folkeliv. Avgang fra Hualamphong.
  • Bangkok – Kanchanaburi starter som en vanlig togreise, men fortsetter mot byen Kanchanaburi, via den legendariske broen over elven Kwai og Death Railway, mot Nam Tok i nærheten av Hellfire Pass og nasjonalparken Sai Yok. Tog med tredjeklasses vogner går fra Bangkok Thonburi (Bangkok Noi). Én vei tar omtrent 5 timer.

Relaterte artikler

Facebook

Følg oss på Facebook

Daglige oppdateringer fra Vagabonds verden - Få reisetips og ta del i våre aktiviteter og konkurranser!

Følg oss her

Vagabonds nyhetsbrev - meld deg på!

Motta vårt nyhetsbrev som gir deg direkte tilgang til det siste på reisefronten - ca én gang i måneden.

Abonnér - spar over 60%

Få med deg alle godsakene fra Norges ledende reisemagasin!